Klubben

Pandrup Dykkerklub er en afdeling under Pandrup Firma og Familie Idræt. Klubben består idag af 56 medlemmer, hvoraf 36 er certificerede dykkere.

Klubben henvender sig både til nuværende dykkere, samt andre med interesse for dykning. Længere nede på siden kan du læse om, hvilke aktiviteter vi har i vinter- og sommerhalvåret.

I klubben uddanner vi inden for PADI (se mere under Uddannelse). PADI er en af verdens største dykkerorganisationer og med et PADI-certifikat bliver du accepteret overalt. Klubben er selvfølgelig også åben for dykkere med CMAS eller andre certifikater.

Baggrund

Pandrup Dykkerklub blev i 2002 startet op af Lars Sønderstrup, Evald Ulstrup og Thomas Givelgaard.

Klubben blev startet da alternativet, på det tidspunkt, var i Aalborg eller længere væk. Man ønskede en klub i det lokale, og deraf kom Pandrup Dykkerklub.

Klubbens formål er at tilbyde alle interesserede et kig under vandet. Det skal samtidig være under rolige og afslappede forhold, så alle kan være med, incl. vores børn.

Svømmehallen

Om vinteren mødes vi hver lørdag formiddag i Jetsmark Svømmehal. Her svømmer, snorkler, dykker og leger vi i det varmere vand. Du kan se eksempler på noget af det vi laver i hallen her og her.

Vi starter med træning i kondition, teknik og livredning, med maske, snorkel og finner. Mange øvelser foregår på bunden af bassinet, og nybegyndere vil i starten have en fornemmelse af at skulle hurtigt op for at få luft. En meget stor del af dette er rent mentalt, og du vil hurtigt opleve en udvikling hvor du bliver mere afslappet under vandet. Har du/I børn, så tag dem endelig med. Vi kører også et hold for børnene (og de helt uerfarne), hvor de lærer fundamentale svømme- og dykkerfærdigheder.

Efter snorkeltræningen, som varer ca. 1 time, er der mulighed for frisvømning, yderligere træning - evt. med flaske, vest og regulator (f.eks. disse øvelser), eller hygge og afslapning i varmtvands bassinet eller sauna.

For de personer, som ønsker at tage et PADI dykkercertifikat, foregår bassin træningen og øvelserne også i svømmehallen et antal gange i løbet vinteren.

Der er intet forudgående krav for at deltage i denne tilbundsgående aktivitet, blot en smule nysgerrighed.

Praktisk info:

Tilmelding: Direkte i hallen eller til Lars Sønderstrup.

Priser:

Sæson: Starten af oktober - sidst i maj. Hver lørdag fra kl. 08.30.

Adressen på Jetsmark Hallen er Bredgade 140, 9490 Pandrup.

Åbent vand

I sommerhalvåret tager vi på ture til kendte og mindre kendte dykkerområder, f.eks med vragdykning og lignende.

Her er nogle af de steder klubbens medlemmer jævnligt dykker:

Der dykkes selvfølgelig også på mere eksotiske destinationer (også i vinterhalvåret), f.eks. Thailand og Egypten.

Dykning i åbent vand herhjemme behøver selvfølgelig ikke kun foregå om sommeren. Har du tørdragt kan det foregå hele året.

Du kan finde billeder fra nogle af dykkerturene og klubbens andre arrangementer her

Udstyr

Til snorkeltræningen i svømmehallen er der mulighed for at låne snorkel og maske af klubben. Finner forefindes i svømmehallen.

Klubben har også dykkerudstyr med flaske, vest og regulator, så du har mulighed for at få et prøvedyk. Herudover er udstyret primært reserveret til træning og uddannelse af nye dykkere.

Der er altså rig lejlighed til at finde ud af, om dykning er noget for dig, inden du investerer i udstyr. Og når du så skal ud at investere i dit eget udstyr, så kan du også få masser af råd og vejledning fra klubbens medlemmer.

Klubben råder også over en kompressor, så du kan få fyldt din dykkerflaske.